Kommunikationskunskap, Reklam

Skit i kundens behov (lite)

På riktigt. Vad din kund behöver är allt som oftast tämligen ointressant. Fråga mig, jag vet. Själv är jag en sådan som gärna rekommenderar det som folk faktiskt behöver. Följaktligen har jag många misslyckade införsäljningar bakom mig.

Och låt oss vara ärliga: Det är ingen som behöver Instagram. Vill ha, ja. Tycker är roligt, visst. Men behöver? Nä. Marknaden för grundläggande behov är mättad sedan ganska länge i vår lyckligt lottade del av världen.

Så istället för att titta på vad dina kunder eller potentiella kunder behöver, ta en titt på vad de drömmer om. Vad de vill vara. Vad de strävar efter. Vad de saknar i sina liv.

De behöver nästan säkert inget av allt det där, egentligen. Men de är förmodligen beredda att betala för det.

/Love Bing