Det här är en bild som alla företagare borde titta noga på. Den visar vad som händer när företag gör reklam som uppnår “fame”. Berömmelse, alltså. Men innan vi tittar på bilden ska du få lite bakgrund.
Les Binet och Peter Fields är två gamla reklambyrårävar som numera forskar. De arbetar för IPA, Storbitanniens motsvarighet till Komm! (som förr hette Reklamförbundet). Noterbart är att deras initiativ Effworks (som riktar in sig på effekt snarare än effektivitet, en skillnad som vi kan återkomma till) har sin svenska motsvarighet hos Sveriges Annonsörer, en organisation som till skillnad från IPA inte representerar kommunikationsbranschen, utan annonsörerna själva.
Fields och Binet är förgrundsgestalter i rörelsen för evidensbaserad marknadsföring och bilden nedan är tagen från deras bok the Long and the Short of it. Läs den.
“Fame” definieras här nedan enligt följande:
“… it is possible to subdivide emotional campaigns into two sub-categories: ‘emotional involvement’ and ‘fame’. Emotional involvement campaigns were those that made people feel differently about the brand in a passive sense i.e. did not inspire them to the extent that they chose to share their enthusiasm with others. Fame campaigns also made people feel differently about the brand, but did so in a way that inspired them to share their enthusiasm on and offline (buzz and pass-along rates are common metrics of this).”
Kontentan? Go big, go bold.