Uncategorized

Fiktionens paradox

Filosofi är roligt, för filosofer funderar över lite allt möjligt som de flesta av oss inte tänker på att tänka på – eller åtminstone inte orkar tänka på så ofta. En fråga som filosofer och en del andra ägnat tid och tankemöda åt är The Paradox of Fiction, som ställer till synes enkla frågor som: …

Uncategorized

Briefen är allt!

Om jag skulle peka ut en enda sak, som skiljer den framgångsrika reklamköparen från … nä. Det finns inga quick fix-lösningar här heller. Men briefen är viktig. Och den slarvas ofta med. Tack och lov är det lätt att bli bättre. Som vanligt använder jag ordet “reklam” men menar egentligen all typ av kommunikation. Ok? …

Uncategorized

Orientering

Varför de prompt skulle tvinga ut oss mellanstadieelever för att kuta med karta och kompass förstod jag aldrig riktigt. Inte då. Nu är jag äldre och kan bara beklaga att ingen tvingar mig att skubba runt i skogen. Det är inte utan att det skulle behövas. Jag har insett att det där med orientering inte …

Uncategorized

Performance marketing

Kommer du ihåg flashmobb-trenden som rasade över världen för några några år sedan? Företag och organisationer arrangerade synbart spontana utbrott av sång och dans i offentliga miljöer, ofta med åskådarnas genuint spontana deltagande som följd. Inom konstvärlden kallas sådant performancekonst. Den konstnärliga verkshöjden för dess flashmobbar kan man naturligtvis diskutera, men den diskussionen hör snarare …

Copywriting, Skrivtips

Otroligt bra skrivtips

Nu ska vi tala om förstärkningsord. Du vet, sådana som vi mer eller mindre omedvetet slänger in när vi talar med varandra. Kanske har du sett en “otroligt” spännande film, ätit en “helt fantastisk” måltid, eller sett en “superdupermegawow” föreställning. Ovana skribenter tenderar att gödsla med med förstärkningsord. Duktiga skribenter är sparsamma med dem. Över …