Nu ska vi tala om förstĂ€rkningsord. Du vet, sĂ„dana som vi mer eller mindre omedvetet slĂ€nger in nĂ€r vi talar med varandra. Kanske har du sett en “otroligt” spĂ€nnande film, Ă€tit en “helt fantastisk” mĂ„ltid, eller sett en “superdupermegawow” förestĂ€llning. Ovana skribenter tenderar att gödsla med med förstĂ€rkningsord. Duktiga skribenter Ă€r sparsamma med dem. Ăver …
Konsten att konceptualisera
En sak som skiljer de duktiga reklamköparna frĂ„n de andra Ă€r denna: De duktiga fattar vad ett koncept Ă€r. De börjar med att bedöma idĂ©n, ser om den gĂ„r att spinna vidare pĂ„. Först dĂ€refter blir de detaljorienterade och bedömer enskilda annonser, manus, SoMe-poster eller vad det nu Ă€r för enheter som ska produceras. Att …
MĂ„la med ljud
Det Ă€r lĂ€tt att bli bĂ€ttre pĂ„ att skriva, det Ă€r bara att öva; skriva mycket och lĂ€sa bra böcker gör dig till en god skribent. Men det tar ju sĂ„dan tid! Som tur Ă€r finns det ocksĂ„ en del enkla knep du kan tillĂ€gna dig. HĂ€r Ă€r ett (fast kanske inte det allra enklaste). Rim, …
Ălskade, hatade tagline
Taglines. Företagsslogans. Ibland makalöst anvĂ€ndbara, ibland cringe i koncentrat. Men vad skiljer egentligen en bra tagline frĂ„n en dĂ„lig? HĂ€r fĂ„r du inte hela svaret, men Ă„tminstone en bit av det. Grovt kan taglines delas in i tvĂ„ kategorier. Den ena Ă€r de dĂ€r företaget sĂ€ger nĂ„got om sig sjĂ€lvt eller sin produkt, den andra …
Personifiering pÄ riktigt
Har du lĂ€st nĂ„gon bra bok pĂ„ sistone? Eller kanske sett en film som verkligen slog an en strĂ€ng? Har du legat dĂ€r i soffan, eller suttit i salongen, och kĂ€nt att det som utspelar sig framför dina ögon talar till dig. Kort sagt, har du kĂ€nt dig drabbad? Det Ă€r klart du har. Kanske …