Vad vi gör

Hyfsad kommunikation får dina
 kunder att köpa av dig.
Bra kommunikation får andras kunder att göra det.

Kunder är som folk är mest – de handlar helst av dem de gillar. Och de gillar oftast saker de känner igen. 

Det kan det vara klokt att prata med dem ibland, även om de inte är dina kunder. Och även när de inte är på köphumör. 

Gör du det bra känner konkurrentens kunder igen dig nästa gång ni ses. Och gör du det riktigt bra gillar de dig också. 

Därför arbetar vi varumärkesinriktat, strategiskt och lägger stor vikt vid hantverket.

Strategin ska vara enkel

En bra strategi är viktig. Den ska inte vara längre än att du kan hålla den i huvudet. Den är konkret, så att du begriper vad den innebär. Och tydlig, så att du vet både vad du ska och inte ska säga. Genom åren har vi arbetat med strategier för mängder av företag, både stora och små.

Fem enkla tips

Säg saker enkelt. Det går att förklara kvantfysik så att folk begriper. Din verksamhet är inte mer komplicerad.

Tala sanning. 2010 hade SJ stora problem med förseningar. För att hyfsa statistiken räknade de inte med inställda tåg. “Ett tåg som är inställt är inte försenat eftersom det inte går” sade informationschefen Johan Ingarö på SJ. Den stora skara resenärer som sett sina avgånga ställas in uppskattade inte det uttalandet. Försköna inte, även om det med lite god vilja går att rationalisera saken. Gör något åt eventuella brister istället.

Verksamhetsproblem är inte en kommunikationsfråga. Det går att sminka en gris, men folk kommer fortfarande se att det är en gris. Kommunicera vad ni gör åt problemen istället.

Välj din stil. Kostym, läderjacka eller toga? Välj ditt varumärkes stil och håll dig till den. Du behöver inte prata med bönder på bönders vis. Och kom ihåg att inget är mer patetiskt än slipsgubbar som försöker vara rock’n’roll.

Du behöver inte vara din målgrupp. Väldigt få av de personer som läser Hänt Extra figurerar i Hänt Extra. Du behöver inte vara din målgrupp. Du behöver bara vara intressant för din målgrupp. Ibland hjälper det att vara lik dem. Ibland hjälper det att vara någon din målgrupp inte är – men gärna skulle vilja vara.

Känn efter. Modeller och diagram i all ära, men verkligheten är mycket, mycket mer komplicerad än så. Bra kommunikation känns rätt också. Och vissa är bättre än andra på att identifiera den känslan.