Strategi & koncept

Don't panic!
I'm a copywriter.

Bra copy är ord med ett syfte. Du betalar för att uppnå ett mål. Ofta handlar det om att sälja mer, men det räcker som bekant inte med att be sina kunder att köpa. Du måste locka dem att göra det. Men hur?

Kommunikationsstrategin ska svara på detta och på en del andra frågor. Den är helt enkelt en genomtänkt idé om vad du ska säga till vem för att få din målgrupp att känna, och i slutänden göra, som du vill.

En bra strategi är:

  • konkret, så att den går att begripa
  • Kort och koncis, så att den går att hålla i huvudet
  • Tydlig, så att du vet både vad som ska göras och vad som inte ska göras

Genom åren har jag tagit fram strategier för mängder av varumärken. Och jag hjälper gärna dig också.

Användbara koncept

Konceptet är den övergripande idén som gör att all din kommunikation hänger ihop. Den utgår förstås från strategin, men är ännu mer konkret. Precis som strategin ska konceptet vara enkelt. Då blir det också tydligt och lättarbetat. Att ta fram alla möjliga typer av kommunikation blir på så vis mycket lättare. Därmed betalar sig ett välgjort konceptarbete snabbt.

Genom åren har jag tagit fram koncept för både multinationella företag och enmansfirmor. Tillsammans hittar vi rätt nivå för ditt företag.

Exempel

"Att återvinna är en hit"

För några år sedan fick jag och mina dåvarande kolleger på Granath Havas hjälpa Pantamera med ett nytt koncept. Det gamla, som gick ut på att skriva om gamla låtar till Pantamera-låtar, hade nått vägs ände. Efter Guantanamera, Macarena och ett par till hade de helt enkelt fått slut på kända refränger att skriva om.

Lösningen? Att återvinna, förstås. Vi bad kända artister att göra nya låtar av Pantameralåten (Guantanamera). Refrängen fick de behålla.

Utöver artister som the Ark, Caroline af Ugglas och Pugh Rogefeldt fick vi också hundratals amatörer att göra sina versioner. Vi hade remixtävling med Familjen, hiphoptävling med Movits! och låtskrivartävling på nätet. Bland annat.

Det är ett bra tag sedan jag slutade arbeta på Granath, men konceptet lever än. Och det är ju hela poängen.

"Riktig fotboll känns"

Borlänges stolthet, det anrika fotbollslaget Brage, hade arbetat under deviserna “lirare från Dalarna” och “tillbaka till eliten” i några år när jag blev ombedd att hjälpa dem. Dels spelade de inte riktigt som de lärde, dels lyckades de inte vinna sina matcher. Så deras befintliga positionering var lite svårjobbad.

Så hur får man ett fotbollslag som det går dåligt för att entusiasmera fansen? Genom att tala om det som fotboll i allmänhet, och ett arbetarlag som Brage i synnerhet, egentligen handlar om:

Känslor, kamp & hjärta.

Klicka för att läsa

"We are the Heroes"

Säljgänget på Astra Zeneca ville gärna ha ett pampigt anthem på sin kick-off. Kunde jag möjligen skriva en ny text till Queens gamla dänga We are the champions? 

Det kunde jag förstås, men rättighetsfrågan var svårlöst. Så jag fick helt enkelt sätta mig och skriva en en låt till dem. Att det dyker upp mutanter i texten har sina randiga och rutiga orsaker, men de kan vi lämna därhän.

Med utgångspunkt från denna låt fick hela kick-offen gå i rock’n’rollens tecken. Jack Daniels, smink och lycra dominerade den festen.