Vem är jag?

Det började med en cateringfirma i nittiotalets Göteborg, fyra arbetslösa ungdomar som bestämde sig för att ta ödet i egna händer. Smörgåskommandot blev mitt första reklamiga lärospån.

Namnet var förstås min idé, liksom uniformerna och logotypen och… ja, det hela blev ganska konceptuellt. Min dåvarande flickväns far, som själv var i reklambranschen, sa till mig att bli copywriter. Det blev jag också, även om det dröjde lite.

I reklamsvängen har jag rattat kunder och konton sedan 2001. Ofta har jag arbetat på små byråer, någon gång på större. I perioder har jag frilansat. Och kunderna har varit många.

Bland de mer namnkunniga kunderna finns Göteborgsvarvet, Pantamera, Astra Zeneca, Länsförsäkringar och Subway. Men storleken spelar faktiskt ganska liten roll i det här sammanhanget. Roligast är att arbeta med de modiga kunderna, de som faktiskt vill något och står för något.

Vill du läsa mer?

På LinkedIn har jag samlat lite läsnyttigt material för dig som vill lära dig mer om reklam och kommunikation.

Kanske kan Bings Reklamskola vara något för dig?

Räcker inte det hittar du ett hundratal artiklar till här.

Och vill du hellre höra saker direkt från mig, kontakta mig!

Ett litet smakprov

Detta är reklam

Låt oss börja dagens lektion med frågan om vad reklam är. Mitt svar är att reklam kan se ut, låta eller lukta precis hur som helst. Reklam handlar inte om medieval. Reklam kan vara en annons, en hemsida eller en installation på ett torg. Reklam kan vara ett pressmeddelande eller en fest. Till och med din senaste produkt kan ses som reklam. Reklam handlar om att tala med människor. Svårare än så är det inte.

Tyvärr är reklam inte enklare än så heller. Att förstå reklam handlar om att förstå människor, och det är som bekant inte helt lätt. Reklamens teori tangerar retoriken, psykologin, beteendevetenskapen, sociologin och ekonomin. Det finns en ocean av akademisk (ibland också vetenskaplig) kunskap att ösa ur.

Problemet är bara att ingen vetenskap hittills har lyckats ge ett bra svar på frågan om vad bra reklam är, hur den ser ut. Annat än detta: Bra reklam talar till våra känslor!